söndag 28 december 2008

Christines egna ord om polisens brister

All detta svammel som Gummesson har att komma med bemöter Christine med egna ord när hon får föra sin egen talan in Hovrätten. (lite längre ner på sidan)

Jag personligen skulle ha blivit riktigt förbannad om ja suttit oskyldig i hennes sits och jag hade öst på mycket mer än vad Chrisitne gör.
Jag tror ärligt talat att jag hade tappat förståndet. Jag hade skrikit, gråtit och gapat.

Därför har jag tänkt mycket på varför Christine agerar som hon gör och inte visar fler känslor om hon är oskyldig och som jag fortfarande lutar mot - Att hon är oskyldig. Fråga mig inte varför. Det känns bara inte som att hon är gärningsmannen till detta fruktansvärda brott. Jag har aldrig fått någon obehaglig känsla av Christine. Jag har varit åhörare i hovrätten några dagar och jag får en väldigt mjuk och behaglig känsla från denna kvinna. Hon har verkat behärskad och har en otrolig ordnig i alla sina papper till skillnad till juristerna i rätten. Hon har en mjuk röst och hon sitter absolut inte och skrattar hela tiden som journalistgamarna låter det påskina.

Jag har en egen teori varför Christine agerar som hon gör om hon är oskyldig... Väldigt långsökt men ändå en teori. Det kräver en oerhörd styrka och självdisciplin om så är fallet och om hon håller på att genomföra det.

Vi ponerar att Christine är oskyldig och bara hon vet att hon är det. Hon har haft lite motgångar i livet, inte större än var och en av oss har haft men tillräckligt motiga för att livet för henne inte kändes som hon trodde det skulle bli.

Dagen efter den 17 mars åker Christine som planerat till Tyskland för att besöka sin sjuka mor och att fira påsk där. Hon får höra från mamman att polisen i Sverige eftersöker henne för mordet på hennes expojkväns nye sambos barn samt mordförsöket på barnens mamma. Då ser hon sin chans att tjäna en hacka. Självmant anmäler hon sig til polisen i Tyskland. Varför försvann hon inte om hon är skyldig utan istället stannar hon i sin hemstad trots att hon har världens alla chanser att försvinna.
----
Den 20 mars häktas Christine i sin frånvaro som skäligen misstänkt.

Den 21 mars häktas Christine i Tyskland i avvaktan på att en domstol ska ta ställning till om hon ska utlämnas.

Den 22 mars drar åklagaren tillbaka den felaktiga europeiska arresteringsordern och Christine släpps ur häkte i Tyskland.

Här hade Christine åter en chans att försvinna. Om hon är skyldig så visste hon ju nu att polisen var henne på spåren och att det bästa vore att lägga benen på ryggen. Men nej, åter stannade hon i sin hemstad!

Den 29 mars utfärdas en ny europeisk arresteringsorder sedan nya bevis lagts fram av svensk polis. Tyskan är nu häktad i sin frånvaro på sannolika skäl misstänkt för morden och mordförsök.

Den 30 mars grips Christine i Hannover-området av tysk polis.
----

Här kommer min teori om Christines "masterplan". När hon inser att hon är misstänkt för ett brott som hon vet att hon inte begått så ser hon sin chans att tjäna en hacka på detta.
Hon är säker på att man inte kan knyta henne till brottsplatsen eftersom hon aldrig varit där.
Hon ser en massa dollartecken framför ögonen... Desto längre tid det förflyter med rättegångarna desto fetare blir ersättningen.

Men nu har allvaret kommit ikapp. Frieda med gänget har beslutat att "någon" ska fällas för detta vidriga brott och denna någon råkar vara Christine.

Med denna usla utredning och fysiska bevis som saknas helt och hållet är Frieda fast besluten att spärra in denna människa på livstid. Undrar bara om denna Frieda har en aning om vad hon pysslar med eller om hon vill få sin vilja fram till vilket pris som helst.

Jag är en snäll person och har aldrig önskat något slags hämnd för någon av mina medmänniskor. MEN om Gummesson får "rätt" (läs fel) i detta fall och att det senare visar sig att Christine är oskyldig så önskar jag att hon och bara hon med stort G blir misstänkt för ett vidrigt brott, förföljd och förlöjligad i media och Flashback i all tid och otid och efter tusen turer dömd. Givetvis ska hon inte någonsin sitta kvar på sina höga hästar utan hon kan gott och väl ruttna i ett av våra fabulösa fängelser.

Jag funderar på hur Christine mår mitt i allt detta om hon är oskyldig.

Och Jag är riktigt rädd för den svenska rättssäkerheten!
---------------------------------
*****************************
---------------------------------

Här Christines egna ord rån Hovrättsförhandlingarna.

10.21 Christine Schürrer läser högt ur ett tidigare förhör där det står att hon kom till Sverige enbart för att prata ut med NN.
- Jag säger att jag åkte dit för att ta avsked av honom. Inte för att prata ut, det har jag aldrig sagt.

Beslutet att ta sitt liv hade hon tagit innan hon reste till Sverige.
- Men NN hade några av mina saker kvar, bland annat kläder. Jag ville inte att han skulle ha dem.

Christine Schürrer säger också att hon gjort polisen uppmärksam på att det förekommit felaktigheter i förundersökningen. Hon undrar varför inget gjorts åt det.

Även fast Christine Schürrer pratar bra svenska är det stundtals lite svårt att förstå vad hon säger, men hon fortsätter att komma med svidande kritik.
- I en sådan här undersökning hade jag förväntat mig lite mer exakthet, säger hon.

Hennes försvarsadvokat Per-Ingvar Ekblad ser nästan lite stolt ut när han tittar på sin klient.

10.29 Schürrer kommenterar en av hennes vänners vittnesuppgifter. Vännen ska ha sagt att hon flyttade till Stockholm enbart för att komma närmare NN.
- Det hade ingenting med NN att göra. Utredningens slutsats är lögn. Mitt syfte var att jobba här, det visade mina svenskastudier. Hade jag velat komma närmare NN hade jag flyttat till Arboga.

- Åklagaren är feg och påstår att jag ljuger om mina känslor. Det finns också anteckningar i min dagbok där det står att mina känslor för NN bleknat, fortsätter hon.

Hon bläddrar i sina papper, och på högra handens ringfinger blixtrar en mörkröd, stor ring medan hon dirigerar rätten och åklagarsidan rätt i pappersbunten.
- Med tanke på att polisen och åklagaren förvanskat mina uppgifter är det oförskämt att de blåser upp ett motiv som inte finns.

10.47 Christine Schürrer anser att åklagarsidan manipulerat och misstolkat hennes dagboksanteckningar.
- Jag har aldrig fantiserat om att leva med NN, inte han heller, vi ville bara se hur det skulle gå.

Hon läser nu högt ur sina egna dagboksanteckningar.
- Jag hade ett socialt liv, träffade vänner och gick ut. Visst drack jag alkohol, men det var ett tecken på att jag höll på att bli frisk.

Schürrer förnekar att hon läst NN:s blogg.
- Jag visste inte ens att han hade träffat en tjej.

Hon läser vidare i utredningsmaterialet. Schürrer säger nu att åklagaren är fräck när hon påstår att hon använt en hammare som brottsverktyg.
- Det är bara elakt förtal.

10.55 Schürrer hänvisar nu till ett förhör i slasken, det vill säga polisens överskottsmaterial som inte finns med i förundersökningen.

Det handlar om en person som köpt en hammare, men som tappat bort den.
- Så vi var inte det enda hushållet som saknade en hammare. Eller en konservöppnare. Eller en yxa.

Hon kommer nu in på att hon ska ha ljugit om resan till Örebro eftersom det fattas 2,5 mil vid debiteringen.
- Åklagaren är återigen så fräck att påstå att jag ljuger. Det kan vara så att kilometerräknaren inte stämde.

Schürrer kommer nu in på det barn hon ska ha fött - något som åklagarsidan påstår att hon hittat på.
- Utredningens slutsats är fel. Jag anser inte att det finns någon anledning att uttala mig om det.

Rätten beslutar om en paus.

11.15 Rättegången fortsätter och Christine Schürrer läser ur ett förhör där det påstås att hon ska ha sökt information om NN och Emma Jangestig på nätet.
- Jag har inte sökt information om Emma Jangestig. Jag har hittat en back-up till min dator, och det finns inte ett spår av bilden på deras hus i min dator.

Om att hon ska ha smugit omkring på tomterna nattetid på Verktygsgatan, där syftet ska ha varit att rekognosera.
- Utredningens slutsats är återigen elakt förtal.

Frågan är om angrepp är bästa försvar. Schürrer har använt ordet "fräckt" flera gånger, å andra sidan pratar hon inte på sitt modersmål, hennes tal saknar nyanser.

Åklagarsidan antecknar frenetiskt medan Schürrer talar.

11.42 Schürrer fortsätter att peka på polis- och åklagarsidans felaktiga slutsatser.
- Jag hade visst hämtat en karta på turistbyrån, men det var sommaren innan. Det trodde jag att utredaren förstod, att det inte var den 12 mars 2008 när jag var i Arboga.


Förutom åhörare från allmänheten har två åklagare också kommit in för att lyssna på Schürrer. Nu är det trångt i sofforna.

Schürrers egna anteckningar ryms på 15 papper, raderna är tätt skrivna.

11.44 Schürrer om vittnet på Verktygsgatan som ska ha sett en man gå in på garageuppfarten till Emmas och NN:s hus:
- I utredningen slutsats påstår åklagaren att han har sett mig. Åklagaren har förvanskat vittnets uppgift: Jag är inte en man.

Schürrer kommer nu in på hammaren som hon påstås ha blivit av med på Skavsta flygplats.
- Det är ingen person som har sett mig med en hammare, varken personal eller andra resande.

11.51 Både Emma och NN sitter med huvudena bortvända från Schürrer. De ser sammanbitna ut.

Schürrer om ett vittne som den 17 mars ska ha sett henne bära ett par mörka tygskor, men som inte närmare kan beskriva skorna:
- Det är många grejer som inte stämmer, säger Schürrer.
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=845581

Lite personligt om mig. (off topic kan man kanske säga)
Jag har försökt att skriva i detta blogg utan att framföra mina egna känslor och inre men nu känner jag att jag måste skriva lite om mig själv. Om det att jag har hela mitt liv "känt" saker på ett sätt som inte går att förklara. Det är ingen magi eller trollkonster utan bara en känsla som aldrig svikit mig. Jag har haft ett tiotal sanndrömmar som alla har hänt i det verkliga livet kort efter att jag har haft drömmen. Du som vill kan läsa om det i min presentation.
I bloggen försöker jag hålla mig till fakta som framkommer i målet samt mina åsikter kring detta oerhört tragiska fall.

Inga kommentarer: