torsdag 22 januari 2009

Hur grymma kan människor bli?

Jag ramlade över några riktigt smaklösa sidor när jag googlade efter artiklar om Christine. Vissa människor verkar ha blivit helt galna efter händelsen i Arboga. De utropar död åt Christine. Att hon ska plågas, bankas ihjäl, brännas på bål, stenas osv osv.

Är den personen som vill dräpa mördaren bättre människa än mördaren? Och i det här fallet vet de ens inte om Christine är skyldig.

Jag har tyckt att trådarna om arbogamorden på Flashback har varit obehagliga att läsa men där verkar moderatorerna plocka bort det mest frånstötande inläggen även om mycket finns kvar.

Men idag ramlade jag på en annan sida där det verkar vara fritt fram att skriva vilka hot som helst utan att det modereras. Sidan finns på en sajt som så gulligt och vilseledande heter Familjeliv. Inne i deras forum finns en tråd som heter Arbooga-rättegången. (ja de stavar Arboga med två o där) Jag vill inte ens skriva här vad som skrivs där. Den som är nyfiken hittar säkert dit själv. Kanske något för Christines advokat att titta på.

Det finns även en annan tråd på Familjeliv där människor spyr galla över Christine. Av hänsyn till trådskaparen och syftet med tråden utelämnar jag inte den här. (Den som söker den finner)

Jag hittade också en facebookgrupp som heter
"Vi som tycker Christine Schurrer ska avrättas". Lika osmakligt som det låter och jag förstår inte hur någon ens kommit på idéen att starta den gruppen eftersom det inte är alls säkert att Christine är skyldig.

Jag tycker inte att all detta hat är sunt. Människor verkar ha blivit helt galna samt verkar ha tappat allt omdöme vad som är passande och vad som inte är passande.
_____

Jag vet att många tycker att det är opassande att jag skriver denna blogg bara för att jag enligt vissa "skönmålar" Christine. Jag förklarar i bloggheadern att jag skriver denna blogg för att på något sätt föra Christines röst i media. Ingen annan gör det.
Och till er som är mest skeptiska till mina åsikter: Jag gör väl en "Frieda Gummesson" - Plockar in de bitarna som passar bäst mitt eget syfte. Och jag har gott om bitar, Frieda har inte lyckats pricka in alla.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Publicerad: 25 augusti 2008 .. slutplädering.

Den åtalade kvinnan sitter helt stilla och har blicken riktad ner i bänken framför sig. Hennes blick är neutral, möjligen dyster, och hon ser trött ut.

Mamman till de mördade barnen ser samlad ut. Bredvid henne sitter hennes sambo och barnens pappa. Ingen av dem visar några starkare känslor.

– Alternativ gärningsman då? frågar Per-Ingvar Ekblad. Han menar att det inte går att utesluta – det kan vara en dåre som sett familjens bilder på internet, säger han.

– Bara för att man inte hittat någon alternativ gärningsman pekar man ut min klient. Men det är ganska lekmannamässigt.

Ekblad pekar på en dom i Högsta domstolen där det konstateras att ingen ska dömas bara för att polisen inte hittar någon alternativ gärningsman – “det ska bara ske i undantagsfall och där det finns annan bevisning”, säger Ekblad.

Ekblad avslutar med att ännu en gång ta upp hur svaga bevis åklagarsidan har – “ramträffar som inte ens är värda att poängsätta” säger han och jämför med en pilkastare som inte ens träffar tavlan.

– Jag yrkar att åtalet ska ogillas och att min klient ska försättas på fri fot.

Anonym sa...

Vad tror du hade hänt om mamman visat sina innersta känslor i rättsalen??? Hon hade blivit utkastad!!! Såklart måste man samla sig, även om man har ett stort hat inom sig.

Anonym sa...

är det sunt att mörd 2 små barn då? hatet mot henne är ingenting mot vad hon har gjort. hon ska hatas.

Anonym sa...

Titel "hur grymma kan människor bli",,, hur fan tänker du??? fråga CS istället,,hur grym kan man bli, hon är skyldig ut i fingertopparna,,hon planerade detta grymma dådet mycket väl...fatta nån gång. Ni som sitter och skriver kommentarer till hennes fördel är lika sjuka som henne. Hur normalt är det att läsa utredningen ord för ord och sen komma med egan slutsatser och kommentera polisens arbete. Om det funnits fel o brister så hade det tagits upp av dom som kan detta, ni kan definitivt ingenting, ni tittar för mycket på SCI..vakna upp,,ni drömmer.

Anonym sa...

Jag vill bara säga att det är ett jättesvårt mål. Det finns de facto inga bindande bevis mot henne. Men hon har eller hade en sjuklig fixering vid NN som ej kan bortförklaras och det finns också så många indicier som pekar åt ett speciellt håll och som ej kan förbises som tex det där barnet som hon har svamlat om att hon har fött. Nej jag tror mao att hon är skyldig. Hoppas bara att hon inte blir dödad eller misshandlad på fängelset. Christine har ingen avundsvärd situation sitta fängslad på livstid i ett främmande land och vara hatad både här i Sverige och i sitt hemland fy sjutton! Till alla som skriker på dödsstraff både när det gäller Christine och Englamordet vill jag bara säga att jag tycker livet är ett hårdare straff än döden, tänk att leva återstoden av sitt liv med vetskapen av att man har två människoliv på sitt samvete. Jag är ganska ofta i Tyskland och vet att det här är en stor sak i massmedia även där. Skulle inte vilja byta en sekund med Frau Schuerrer.