torsdag 5 februari 2009

Domen i tingsrätten

Jag har funderat lite på hur domen i Hovrätten kommer att se ut om Christine fälls. Jag har svårt att tro att hon fälls eftersom det inte finns några fysiska bevis som pekar på Christines skuld.

Utdrag från tingsrättsdomen 2008-10-14
Som framgår av åldagarens bevisuppgift har åberopats en mycket omfattande både skriftlig och muntlig bevisning till stöd för åtalet mot Christine Schärrer. Åklagaren kan sägas ha byggt upp bevisningen på fyra hörnpelare.
1) Utpekande av Christine Schurrer från arbogamammans sida.
2) Christine Schurrer har befunnit sig i Arboga vid tiden för brotten, om än hon
inte med DNA-spår, fingeravtryck eller annan teknisk bevisning har kunnat
knytas direkt till brottsplatsen inne i huset.
3) Christine Schurrer har haft ett motiv för att utföra brotten.
4) Det saknas enligt åldagaren annan tänkbar gärningsman.
Det förvånar mig att Christine dömdes trots att mammans utpekande av henne underkändes av tingsrätten. Vittnen som ska ha sett Christine i Arboga har inte kunnat peka ut henne. Det att Christine skulle ha motiv för att utföra brotten är något som åklagaren själv har diktat ihop.

Den fjärde och sista punkten ser jag som mest anmärkningsvärd. Att det enligt åklagaren saknas en annan tänkbar gärningsman.

Eftersom utredningen har koncentrerats på endast Christine så har inga andra möjliga gärningsmän utretts. Vad som helst kan ha hänt på Verktygsgatan den ödesdigra kvällen den 17 mars 2008.
Möjliga gärningsmän kan vara:
Ett gammalt ex till mamman
Ett gammalt ex till pappan
Ett gammalt ex till sambon (någon annan än Christine)
En vän som flippat ur
En inbrottstjuv
Sambon (det är tabu i det här fallet att misstänka sambon men enligt statistiken finns förövaren ofta i offrens närhet.)
Mamman själv (Fast i det här fallet har jag svårt att se att mamman skulle ha kunnat skada sig själv så svårt.)

Eftersom familjen helt öppet skrev om sina liv i olika bloggar, bilddagböcker och i Facebook har vem som helst kunnat följa nästan varje steg i deras dagliga liv. Det finns många dårar i dagens onda samhälle och dåren i detta fall kan vara någon annan än Christine.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Taget från nätet.
Fy fasen, jag får gåshud!!!

Den fnissande arboga mamman.....

bloggikon"I.H. 2008-12-12

Mammans bilolycka i morse på väg till rättegången om hennes mördade barn..Och får se en fnissande, skrattande mamma som ler o berättar.. Jag vet inte om jag är riktigt ok med det.. Kan ärligt säga att jag följde det som skedde i Arboga från början.. Men sen vart det för nära, för mycket, som mamma mådde jag dåligt…

Länken är borttagen från aftonbladet???

http://blogg.aftonbladet.se/27739/perma/1050960/

Anonym sa...

De fällde Christine Schürrer.

Nämndemännen Sigvard Sigurd "Arboga" Eva Holstein och Cecilia Nordberg Uggla "Kolsva"

Inga tveksamheter
För nämndemannen Cecilia Nordberg Uggla, 41, uppstod under rättegången inga tveksamheter i skuldfrågan.
– Nej, jag har aldrig helt trott att hon är oskyldig. Jag har mest lutat åt att hon är skyldig, säger hon till Expressen.se.

Hon får medhåll av Eva Holstein:
– Rättvisan ska ha sin gång, och i det här läget har den haft det.

Fanns det något som hade gjort ett beslut enklare?

– Det är de uteblivna skorna naturligtvis, och det hade givetvis varit bra att hitta hammaren. Även DNA.

Bakom beslutet stod också nämndeman Sigvard Sigurd och rättens ordförande lagman Per Kjellsson -

Samtliga tre nämndemän kan fällas för jäv.

– Jag är besviken och arg, säger Lagman Kjellsson till aftonbladet.se. någon dag senare. Att uttala något sådant är en fundamental missuppfattning av sitt uppdrag som nämndeman.

”Omdömeslöst”
I morse kallades nämndemännen i målet till ett möte av Lagman Kjellsson, och efter det avträdde Cecilia Nordberg Uggla sitt uppdrag

Även nämndemannen Eva Holstein "Kolsva" också hon moderat, har nämligen uttalat sig på ett sätt som inte är förenligt med vare sig lagstiftarens intentioner eller Rättegångsbalkens bestämmelser.

Eva Holstein - Jag diskuterar dessa juridiska delikatesser med en gammal bekant på en privat mottagning för min äldsta dotter som är före detta advokat och numera verksam som jurist inom EU.

Lagman Kjellsson tvekar om polisanmälan.

I torsdags kväll meddelade lagman Per Kjellsson att han övervägde att polisanmäla nämndemännen Eva Holstein (m) och Cecilia Nordberg Uggla för brott mot tystnadsplikten.

Någon anmälan har emellertid ännu inte inkommit till polisen.

Anonym sa...

Det är skamligt och fullständigt oacceptabelt!
Gratis snabbkurs för nämndemän: Tystnadsplikt betyder att man ska hålla käften.