torsdag 15 januari 2009

Jag blir mer och mer övertygad att Christine är oskyldig

Christines berättelse om dagarna innan hon överlämnade sig till polisen i Tyskland är trovärdig och sakligt till skillnad från många andra inslag i denna spektakel till rättegång. Hon ger ett lugnt och sansat intryck.

Advokat Per-Ingvar Ekblad förhör sin klient Christine Schürrer.
Tyskan berättar om hur det gick till när hon blev gripen i Tyskland.
Hon sov hos en kompis som hämtade henne på stationen på tisdagen. Dagen efter följde hon sin mamma till sjukhuset. Sedan firade hon ett anställningskontrakt med sina vänner.
På torsdagen, dagen efter festen, var hon trött.
- Jag hade druckit lite för mycket.
På eftermiddagen ringde en ambassad i Stockholm där hon sökt jobb och bad henne komma på intervju på måndagen nästa vecka.
- Jag sa ja, jag kommer till Stockholm på måndag.
Sedan pratade hon med sin mamma, som fått ett samtal från en svensk tidning.
- Hon sa jag var sökt för ett brott. Jag hade ingen aning om vad hon pratade om, säger Christine Schürrer.
Mamman var mycket upprörd:
- Jag sa okej, lugna dig, jag går till polisen och reder ut det här.
På polisstationen fick hon beskedet - några personer var döda och hon var misstänkt.
Källa Expressen



Jag har skrivit om det tidigare och skriver igen. Varför anger Christine sig själv till polisen om hon är skyldig? Helt lungnt säger hon till sin mamma att hon ska reda ut saken. Jag undrar om Christine hade agerat så om hon visste vad som komma skall...

Inga kommentarer: